[LoR] What do you want?

Things about Feng Shui, Legends of Rogukan and other games to play with Falc...

Moderator: Falc

Falc
Evil Incarnate
Evil Incarnate

[LoR] What do you want?

Postby Falc » Thu Jul 21, 2005 2:17 am

<ramble mode on>

Bon, ik had tegen mezelf gezegd dat ik dit toch eens zou moeten schrijven, dus gaan we dat dan ook eens doen, he?

I've been reading bits and pieces at the Forge these last few months, and it's provided me with certain insights into roleplaying. Dingen zoals waar het nu eigenlijk allemaal om draait, hoe het eigenlijk werkt. Ik vermoed da'k wel een stukje zou kunnen doorzeveren hierover maar dat is niet het belangrijkste.

Een van de dingen die sterk naar voor komen is dat de 'traditionele' relatie tussen GM en spelers helemaal niet noodzakelijk is voor een goed RPG. Normaal gezien bepaalt de GM het verhaal en spelen de spelertjes hun rolletje. Meestal krijgen de spelers echter maar weinig vrijheid, hoewel dat niet altijd zo duidelijk is. Ik weet van mezelf dat de meeste van mijn sessies redelijk goed voorbereid waren met een duidelijk plot verloop, dat jullie dan ook voor zover ik me kan herinneren telkens mooi hebben gevolgd. Al bij al was er niet veel ruimte voor jullie om te maneuvreren, maar aangezien dat standaard is voor RPGs valt het ook niet op omdat ge dat gewoon zijt.

Nu, op de Forge hebben ze ondertussen al hopen RPGs gebouwd die van dat traditionele rollenpatroon afstappen, en de spelers al naar het geval meer authoriteit geven over het verhaal, tot zelfs het afschaffen van de GM. Nu ken ik jullie toch goed genoeg om te vermoeden dat het een heel interessant idee zou zijn om eens te zien wat dat zou geven, spelers met 'macht' over het verhaal. Nou ja, wel met kleine stapjes vooruit gaan, om te beginnen zullen jullie vooral via Aspects invloed kunnen uitoefenen (zie rules post).

one other thing from the Forge is the so-called social contract. RPGs are a social event, with people playing together. Der komen allerhande afspraken en zo aan te pas, en gek genoeg wordt daar in andere RPGs over gezwegen en wordt dat ook nog eens sterk genegeerd aan de gaming tafel zelf. Waarschijnlijk omdat we allemaal vrienden zijn en we soms liever zwijgen dan iemand te 'kwetsen'. Daarom ga ik ook de discussie nu aangaan in plaats van af te wachten of alles goed gaat lopen, wat ook de reden is voor deze post al bij al. Want uiteindelijk is het toch de bedoeling dat we der allemaal plezier aan beleven, nee?

Dus, wat willen jullie? Wat verwachten jullie? Wat willen jullie niet meemaken, zowel in-game als out-game? Tell me, tell me everything!

Maar ik speel natuurlijk ook mee, dus zal ik maar beginnen.

Ten eerste en zoals gezegd ben ik dus van plan de spelers meer macht en vrijheid te geven. Een zekere creativiteit is dus zeker welkom. Langs de andre kant ben ik wel redelijk gevoelig over de setting, en als jullie dingen gaan proberen die in een samurai wereld gewoon niet kunnen, dan gaat me dat tegen steken. Langs de andere kant, overleg en discussie tijdens de sessie kan zeker, dus als je iets zou willen en je ben niet zeker of het kan, of dat de anderen het leuk gaan vinden, of eender wat, speak up and be heard. We're all in this TOGETHER.

Punt twee, rules are rules. I'm a stickler for rules, and I'll know them well 'cause I'll have written most of 'em. Within the limits defined by the rules, many possibilities exist, but don't try to break the rules, please.

Drie, ik hou er niet van als mensen niet komen opdagen. Nu, voor een stuk gaat het minder uitmaken. more power to the players means I'll need to be more flexible anyway, dus normaal gezien gaan minder aanwezigen niet betekenen dat er geen sessie is. Dat neemt niet weg dat ik het niet leuk vind als mensen niet opdagen. I take appointments and such rather seriously, so please show up when the game's scheduled. On time as well.

Vier, ik heb een setting en een eerste paar avonturen in gedachten. Een kleine clan, in de bergen tussen de grenzen van de Crab, Dragon en Lion. Small-scale adventures, in other words. Schools will be limited to those 3 major clans, unless you come up with a really good reason. Jullie zullen toch in't begin vooral te maken krijgen met wat meer dagdagelijkse gebeurtenissen, een beetje zoals ik eigenlijk wou doen toen jullie in Otosan Uchi zaten. Dat is toen niet altijd naar mijn zin gelukt, dus hopelijk gaat het nu minder fout lopen. Nou ja, deze keer gaan jullie toch mede verantwoordelijk zijn, dus 't is ni allemaal mijn schuld :D

Ten vijfde, hoewel ik met mijn vorig nummertje wou duidelijk maken dat de campaign zelve nog niet vast staat en dat jullie meningen op dat vlak nog alles kunnen veranderen, vrees ik dat de spelwereld zelve redelijk vaststaat. Tenzij, misschien, als de meesten van jullie het echt feodale Japan willen... Maar dan nog, ik twijfel of jullie er genoeg van weten om het verschil te merken. Heck, ik weet er zelf niet genoeg van om er dan ook alle verschillen uit te halen. Dus hopelijk is de mix van Japan en L5R tot ieders genoegen.

Wat nog... plaats en tijdstip zijn nog niet gekend, dus dat valt nog te bezien. Ik zal hier wel't een en 't ander vergeten zijn, dus begin maar te discuteren, dan merk ik wel of er mij iets ontglipt is.

Public replies are easiest, but if you wish to talk in private, feel free.
Last edited by Falc on Wed Mar 07, 2007 9:32 am, edited 1 time in total.
I can’t protect you without holding a sword.
I can’t embrace you while holding a sword.
-- Kubo Tite, Bleach volume 5

Geijhan
Lesser God
Lesser God
Location: You don't know where I've been, Lou, you don't know where I've been!

Re: What do you want?

Postby Geijhan » Fri Jul 22, 2005 10:08 am

Falc wrote: Ik weet van mezelf dat de meeste van mijn sessies redelijk goed voorbereid waren met een duidelijk plot verloop, dat jullie dan ook voor zover ik me kan herinneren telkens mooi hebben gevolgd.

Ik kan me momenteel geen concrete sessie voor de geest halen maar er zijn een paar keer geweest waar we van het scenario afweken en vervolgens de sessie verzandde in 'don't know what to feed you here'.
So, we had the freedom already, it just led to the great void. ;-)

Jullie zullen toch in't begin vooral te maken krijgen met wat meer dagdagelijkse gebeurtenissen, een beetje zoals ik eigenlijk wou doen toen jullie in Otosan Uchi zaten. Dat is toen niet altijd naar mijn zin gelukt, dus hopelijk gaat het nu minder fout lopen. Nou ja, deze keer gaan jullie toch mede verantwoordelijk zijn, dus 't is ni allemaal mijn schuld :D

Persoonlijk: ik doe er vrij lang over een "feel" te krijgen voor een locatie en wat er allemaal gaande is etc, toch in een klassieke RPG. In computer RPG's zoals Fallout en Planescape: Torment loop ik een beetje willekeurig rond en dan ben ik vertrokken...
In Otosan Uchi begon het uiteindelijk ook wel te lukken; zeker de 'Kemari' (Kumari? Voetbal!)-sessies gaven het gevoel dat we onderdeel van de setting werden ipv erbuiten te staan.
Ik weet niet hoe snel dat voor de andere spelers gaat maar ik zie het dus wel zitten om wat langer met "doordeweekse" dingen bezig te zijn tot ik me "thuis" voel.; y'know...wanneer ik de naam van een NPC hoor en denk "oh ja, daar heb ik nog een familiedispuut opgelost" ipv "Wie?" dan ben ik er en ga ik zelf beginnen checken wat er aan de hand is.

Much more will bubble up, no doubt.

Falc
Evil Incarnate
Evil Incarnate

Re: What do you want?

Postby Falc » Fri Jul 22, 2005 10:56 am

Geijhan wrote:Ik kan me momenteel geen concrete sessie voor de geest halen maar er zijn een paar keer geweest waar we van het scenario afweken en vervolgens de sessie verzandde in 'don't know what to feed you here'.
So, we had the freedom already, it just led to the great void. ;-)

Must be some selective remembering going on in my head. The bits that I mostly remember as going wrong weren't all that well-prepared, I believe. Wat me brengt tot een ander puntje dat ik best nu al in de groep gooi: meer dan waarschijnlijk gaan we om de twee weken spelen. Ik weet dat er nogal wat sessies tegenwoordig wekelijks doorgaan en dat dat heel fun is en zo, maar ik vrees een beetje dat ik dat niet kan volhouden. Zeker aangezien er meer improvistaie van mij gaat verwacht worden tijdens de sessies... Nou ja, misschien kunnen we wekelijks beginnen (als de kalender het toelaat) en daarna zien we wel.

Persoonlijk: ik doe er vrij lang over een "feel" te krijgen voor een locatie en wat er allemaal gaande is etc, toch in een klassieke RPG. In computer RPG's zoals Fallout en Planescape: Torment loop ik een beetje willekeurig rond en dan ben ik vertrokken...
In Otosan Uchi begon het uiteindelijk ook wel te lukken; zeker de 'Kemari' (Kumari? Voetbal!)-sessies gaven het gevoel dat we onderdeel van de setting werden ipv erbuiten te staan.
Ik weet niet hoe snel dat voor de andere spelers gaat maar ik zie het dus wel zitten om wat langer met "doordeweekse" dingen bezig te zijn tot ik me "thuis" voel.; y'know...wanneer ik de naam van een NPC hoor en denk "oh ja, daar heb ik nog een familiedispuut opgelost" ipv "Wie?" dan ben ik er en ga ik zelf beginnen checken wat er aan de hand is.

Glad to hear that. Het probleem is natuurlijk dat je om dat echt goed te doen draaien eerst bijna het hele dorp moet 'bevolken' met NPCs. Niet altijd gemakkelijk, maar ik ben er aan bezig...

Keep up the discussion, people!
I can’t protect you without holding a sword.

I can’t embrace you while holding a sword.

-- Kubo Tite, Bleach volume 5

Choukrout
Evil Incarnate
Evil Incarnate

Postby Choukrout » Fri Jul 22, 2005 12:42 pm

hmm die feel voor "locatie" krijgen vind ik eigenlijk ook een heel leuk idee. Is eenb eetje hetzelfde principe dat me zo hooked heeft gekregen aan die ene Reservoir Guards sessie van Earthdawn, alwaar we bijna een heel sessie lang plotloos hebben zitten rondlopen in één bepaalde wijk.

Return to “Falc's Roleplaying Thingamajig”